Page 666 - Multidisipliner Covid 19
P. 666

BÖLÜM  38






          bir program olup bluetooth temelli çalışmaktadır (44). Bunların yanı sıra
          herhangi bir uygulama olmadan baz istasyonu verisi temelli Nijerya örneği
          de bulunmaktadır, burada da hareketlilik telefon operatörleri sayesinde
          takip edilmiştir (38). Bu uygulamalardan elde edilen verilerin değerlendiril-
          mesi ülkelerin önlemler sonucunda elde ettiklerini izlemesi ve önlemler
          kaldırılırken kontrollü olarak kaldırmalarını mümkün kılabilir (39).

          Sağlık Eğitimi


          Sağlık eğitiminin dijitalleşmesi de süreçte oldukça yoğunlaşmış, birçok
          ulusal ve yabancı resmi kuruluş sosyal medya üzerinde infografikler,
          videolar gibi araçlarla bilgi sunmaya başlamıştır. Google yanlış bilgi
          paylaşımını azaltmak için COVID-19’a ilişkin aramalarda kullanıldığı
          ülkenin resmi kuruluşlarını ön plana getiren arama ekranı ile kullanıcılarını
          doğru kaynaklardan bilgi edinmeye yönlendirmiştir. Ülkemizde de olduğu
          gibi birçok ülkede de “evde kal” çağrıları hashtag’ler ile resmi sitelerde
          dahi paylaşılmaya başlanmıştır. Doğru el yıkamaya ilişkin halkın
          bilgilendirilmesi amacıyla DSÖ “#SafeHands Challenge”(45) başlatarak
          kişileri el yıkarken videolarını sosyal medyada paylaşmaya itmiş ve doğru
          şekilde yıkayan bireylerden aldığı örnekleri kendi sosyal medyalarında
          paylaşmıştır. Bunların yanında kurumlar, ülkeler tarafından resmi siteler,
          resmi sosyal medya hesapları, cep telefonu uygulamaları, Whatsapp,
          Telegram gibi uygulamalar halkın bilgilendirilmesinde kullanılmıştır. DSÖ
          tarafından açılan Whatsapp hattı ve “WHO-myHealth App” uygulaması,
          İrlanda’nın COVID-19 takip ve bilgilendirme uygulaması, İtalya’nın
          “eLifeCare” uygulaması takip ve bilgilendirme uygulaması, Hollanda’nın
          bilgilendirme ve yetkili telefon numaralarını barındıran uygulaması,
          Polonya’nın soru cevap hizmeti veren COVID-19 chatbot’u, İspanya’nın
          Whatsapp üzerinden bilgi veren Hispabot adlı chatbot’u, Brezilya’nın
          “Coronavirus-SUS” adlı bilgilendirme uygulaması gibi birçok dijital sistem
          halkın bilgilendirilmesi için kullanılmıştır (44).


          Süreçte bilginin hızlıca ve bazen de doğrulanmadan üretilmesi bir infodemi
          (bir olay ya da konu ile ilgili bilginin hacminin hızlıca artması (46) meydana
          getirmiştir. Bilgiye ulaşmak kolay olsa da, bu dönemde yanlış bilgiye
          ulaşmak da o kadar kolaylaşmış; her ülkede bazı siyasiler, akademisyenler,
          tıp doktorları veya halk tarafından paylaşılan yanlış fikirler ve söylemler




                                                                        665
   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671