Page 656 - Multidisipliner Covid 19
P. 656
BÖLÜM 37
masa yüzeyleri, kapı kolları, açma-kapama düğmeleri, uzaktan kumandalar,
anahtar, toplu ulaşım araçlarında tutma yerleri, telefon ahizeleri ve diğer
çalışma araçlarının günde en az bir kez temizliği sağlanmalıdır. Amaç
enfeksiyon ajanını etkisiz hale getirmektir. Ancak hastalık hakkındaki
yetersiz / yanlış bilgi paniğe neden olarak işyerlerinde ve hatta kent
caddelerinin, parklarının temizliğinde hatalı ya da gereksiz kimyasal
kullanımına neden olmuştur. Bu süreçte yaygın kullanılan kimi kimya-
salların üreme sağlığı ve solunum sistemine olumsuz etkisi olduğu
bilinmektedir (8). İşyerinde rutin çevre temizlik uygulamalarına devam
edilmesi uygun olacaktır. Eşya ve yüzeydeki toz, toprak ve diğer
kirleticilerin fiziksel olarak uzaklaştırıldığı rutin temizlik uygulaması
ardından dezenfeksiyon için 1/100 oranında sulandırılmış (5 litre suya
yarım çay bardağı) sodyum hipoklorit içeren çamaşır suyu kullanılabilir.
İşyerinde daha önceden kullanılan temizlik malzemeleri dışında bir
kimyasal tercih edilmesi durumunda çalışanlara ve özellikle bu malzemeyi
kullanacak kişiye ayrıntılı bilgi verilmesi gereklidir. İşyeri servis araçlarına
el dezenfektanı konması, servisin her kullanımından sonra dezenfekte
edilmesi sağlanmalıdır. Hijyene uyum ve yerleşmiş davranış kalıplarının
değiştirilmesinde sıkıntılar yaşanabilir. Öksürürken ağzın, dirsek iç kısmına
kapatılmasının sağlanması ve çalışanlarda bu biçimde bir davranış
değişikliği oluşturulması daha sonraki enfeksiyon hastalıkları için de
koruyucu olacaktır.
Korona virüsün kapalı alanlardaki hareketini inceleyen simülasyonlar
havalandırmanın değerini göstermektedir. Havalandırma ile havadaki
partiküller ortamdan kısa sürede uzaklaşmaktadır. BU nedenle kapalı
ortamların doğal biçimde pencereler açılarak havalandırılması
sağlanmalıdır. Klimalar kontrol edilmeli, dezenfekte edilmeli ve virus
geçirmeyi önleyen filtrelerin kullanılması sağlanmalıdır. Klimaların filtre
değişimi yapılamayacaksa kullanılmaması sağlanmalıdır.
İşyerlerinde genellikle önem verilmeyen alanların başında çalışanların
giyinip soyundukları odalar gelir. Bu odalar kısa kullanım süresi ve
doğrudan iş-hizmetle ilişkili olmaması, müşterilerden ve gözden uzak
olması nedenleriyle karanlık, küçük ve havalandırması olmayan odalardır.
Genellikle işe giriş ve çıkış sırasında, toplu halde kullanılan bu odaların
enfeksiyonun yayılmasında önemli rol oynayacağı unutulmamalıdır.
655