Page 616 - Multidisipliner Covid 19
P. 616

BÖLÜM  34






         bulaştırması kaçınılmazdır ve bu durum çocuk ve ergenler açısından risk
         oluşturmaktadır. “Yeni normalde” de ortaya çıkabilecek belirsizlik ve
         kaygıyla baş etmede belki de en önemli nokta kişinin karşı karşıya
         bulunduğu riskin boyutlarını net olarak belirleyip, kontrolü dahilinde
         yapabileceklerini uygulamaya çalışmasıdır. Bunun da en iyi yolu doğru
         kaynaktan bilgi almaktır.

         Yetişkinler ve özelde anne babalar doğru bilgilenip kendisinin ve
         çocuklarının karşı karşıya olduğu riskleri ve yapması gerekenleri netle-
         ştirirse çocuklara güven duygusunu aşılayabilecektir. Güvende olma
         duygusu afet zamanlarında çocukların en fazla ihtiyacı olan şeydir.
         Çocuklara zor bir dönemden geçildiğini belirtmek ama herkesin yapılması
         gerekeni yapmaya çalıştığını ve onları korumak için dikkatli olduğumuzu
         göstermek (yani sadece söylemek değil yaşatmak) yetişkinlerin yapması
         gerekenlerin en başında gelmektedir. Çocukların kaygı ve korkularını
         anlamak, kabul etmek, normalleştirmek ve bunlara yönelik uygun gerçekçi
         onların anlayabileceği dilde bilimsel açıklamalar yapmak çocuklar için
         çok daha yararlıdır.

         Çocukların bu dönemdeki en acil ihtiyaçları dinlenildiği ve anlaşıldığını
         hissetmektir. Mutlaka empatik ve destekleyici bir yaklaşıma ihtiyaç vardır.
         “Takma kafana”, “iradenle yenersin”, “sen büyüdün niye korkuyorsun
         ki”, “korkmanı anlamıyorum” vs gibi kuru tavsiyeler ve çocuğun kaygı
         ve korkusunu yok saymak çocuğun kafasını karıştırabilir. Tam tersine
         kaygı, korku ve panik hissini arttırır, anlaşılmadığını hissetmesine yol
         açar. Ayrıca Covid-19 salgınından etkilenen insanlara yardım eden pek
         çok kişi olduğunu, sağlık çalışanlarının, hastanelerin, devletlerin ve
         toplumun elinden geleni yaptığının çocuklara anlatılması da güvende
         olma duygusunu arttıracaktır. İşler yolunda gitmediğinde yardım edecek
         insanların olduğunu öğrenmeleri biraz rahatlamalarını sağlayacaktır.
         Ayrıca yetişkinlerin resmi makamlarca bazı şeylerin yanlış veya geç
         yapıldığı gibi düşüncelerivarsa bunları çocuklarla paylaşmamaları önem
         taşımaktadır.

         Ek olarak salgın döneminde çocuk ve ergenlerde ekran bağımlılığı riskinin
         artmış olması önemli bir sorun olarak görünmektedir. Kaygı, izolasyon
         ve belirsizliğin belirgin olduğu salgın döneminde ekranın ve internetin




                                                                        615
   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621