Page 613 - Multidisipliner Covid 19
P. 613

COVID-19 Salg›n Sürecinde Çocuk ve Ergen Ruh Sa¤l›¤›


                   sağlıyor. Bu durum ile ilgili kaygı ve korku hiç olmasa insanlar hiçbir
                   önlem almazlardı. Çocuklara da kaygı ve korkunun, hastalıkla ilgili
                   olumsuz düşünce ve öngörülerin, bizi korumak için böyle zamanlarda
                   önlem almamızı sağlamaya çalışan beynimiz tarafından üretildiğini,
                   beynimizin işinin bizi korumak için düşünce ve duygular üretmek
                   olduğunu onların anlayabileceği dilde anlatabiliriz. Ancak kaygı ve korku
                   abartılı olursa, özellikle ailelerin bu süreçte aşırı kaygılı, korkutucu, aşırı
                   titiz, koruyucu kollayıcı yaklaşımları anne babaların abartılı panik hissi,
                   çocukların ve gençlerin ruh sağlığını olumsuz yönde etkilediği gibi kişinin
                   doğru, etkili ve zamanında tepki vermesini zorlaştırabilir. Tıpkı donup
                   kalmak ve kitlenmek gibi. Hâlbuki kabul edilebilir düzeyde bir kaygı ve
                   korku “ne yapılabileceği” üzerinde karar vermeyi kolaylaştırabilir.


                   Belli yaş gruplarında çocukların ruhsal, zihinsel, motor, sosyal becerilerini
                   kazanmalarını sağlayan belli aktiviteler ve durumlar vardır. Bunlar 3-6
                   yaş grubu için oyun ve okul öncesi eğitim, 6-10 yaş arası için okul ortamı
                   ve öğretmenler ve yaşıtlarıyla ilişki kurmak, ergenler için akran grupları
                   ve okuldur. Salgın durumunda tüm bunların askıya alınması ve gene aile
                   dışı ve aile içi rutinlerin bozulması çocukların ruhsal, sosyal, akademik,
                   motor, zihinsel gelişimlerini sekteye uğratmış olabilir hatta farklı psikiyatrik
                   sorunların ortaya çıkmasın zemin hazırlamış veya zeminde olan bazı
                   sorunların (takıntı, saplantı, mükemmeliyetçilik, sağlık kaygısı, ayrılma
                   kaygısı, travma ile ilişkili bozukluklar, depresif duygu durum, kaygı ile
                   ilgili durumlar, sanrısal durumlar....) ağırlaşmasına yol açmış olabilir. Bu
                   dönemde ebeveynlerde ortaya çıkacak abartılı ruhsal etkilenme de
                   çocukların ruhsal etkilenme derecelerini ağırlaştırabilir ayrıca tüm ailenin
                   süreci yönetmeleri ve bu durumla baş etme becerilerini olumsuz
                   etkileyebilir.

                   Salgın döneminde bahşedilmesi güç deneyimlerle karşı karşıya kalan
                   çocuk ve gençlerin en çok zorlandıkları noktaların başında sosyal destek
                   sistemlerinden yani okul, öğretmen ve arkadaşlarından uzak kalmış
                   olmaları gelmektedir. Yine fiziksel aktivite kısıtlamasına maruz kalmış
                   olmaları, uyku ve yemek yeme düzenlemelerindeki aksaklıklar, buna bağlı
                   olarak özellikle kilo artışının varlığı dikkat edilecek noktalar olarak
                   önümüze çıkabilir. Çocuk ve ergenlerin bu dönemde yaşadıkları duyguların
                   en temelinde ise endişe ve korku gelmektedir. Çocuk ve ergenlerin kendisi




                       612
   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618