Page 681 - Multidisipliner Covid 19
P. 681

COVID-19 Pandemisinde Hastane Yönetimi


                   Hastane yönetimleri yüz yıl önceki İspanyol gribinden sonra pandemi
                   deneyimlememişlerdir, dolayısıyla günümüz hastane yöneticileri ilk kez
                   pandemi ile karşı karşıya gelip hastanelerini yönetmek durumunda kalmış-
                   lardır. İçinde bulunduğumuz pandemi sürecinde  hastaneler yeterli yönetil-
                   di veya yönetilmedi konusu tartışılabilir ama yurt dışından bakıldığında
                   Türkiye’de hastanelerin iyi yönetildiğine dair bir kanı oluştu (1).
                   Hastaneyi hastane kılan çatısı altında çalışan en tepe lider ve diğer alan
                   liderleri ve çalışanlardır. Hastane yönetiminde  insan faktörü ve kültür
                   çok önemlidir. Bu ise  en tepe lider, alan liderleri ve çalışanların yalın
                   dönüşümü ile yalın kültüre sahip olmakla mümkündür. Bu dönüşüm,
                   alanlara ve hastalara yansıdığında ve olumlu sonuçları alındığında ve bu
                   çalışmalara sürdürülebilirlik kazandırıldığında o hastanede verimlilik
                   artar. Bir hastanenin yalın hastane olup olmadığını ölçen henüz tanımlanmış
                   kriterler yoktur, ancak hastane içinde yapılan yalın iyileşmelerin sonuçlan-
                   dırılması, verimliliğe yansımaları ve bu iyileşmelerin sürdürülebilir olması
                   önemli kriterlerden sayılabilir (2). Hatta pandemi gibi bir süreçte hasta-
                   nelerin verdiği sınav ve aldığı karnesindeki notlar yönetimin bu pande-
                   mide olması gerektiği kadar olup olmadığını gösteren bir kriter olabilir.

                   Hastanenin kalite yönetim sisteminde ki kalite indikatörleri, enfeksiyon
                   verileri, Sağlık-net ‘e gönderilen sağlık verileri, tanı ilişkili girişlerdeki
                   veriler, hasta şikayetleri, çalışan şikayetleri, düzeltici önleyici faaliyetler,
                   güvenlik olay bildirimleri, günlük, aylık, yıllık hastane vizitlerinde sapta-
                   nanlar, denetim (İl sağlık müdürlüğü ve Bakanlık bazında ) verileri ve en
                   önemlisi çalışanların önerilerinin hepsi yalın iyileşme projeleri için bir
                   fırsat ve zemindir. Dolayısıyla bunların takibinin yapılıyor olması şarttır.
                   Bunun yanı sıra çalışanların kendi işe bakışlarının yalın kültür ile değişimi
                   sonucu kendisine ” Ben işimi daha iyi nasıl yaparım?” sorusunu sürekli
                   sorması ile yani bu kültüre sahip olması ile yalın iyileştirmelerin ve
                   projelerin yapılması mümkündür.


                   Lider başta olmak üzere tüm çalışanların yalın eğitimleri almış olmaları
                   ve bu iyileşmelerde kullanılacak olan yalın araçları tanıyor ve hangi
                   iyileşmede hangi yalın aracının kullanılması gerektiğini biliyor olması
                   gereklidir. Dolayısıyla pandemi gibi bir süreçte hastanenin tümü ile bu
                   işe el atması ve kendisini bu mücadelede yer alması kaçınılmaz olacaktır.
                   Bu noktada yalın sağlık eğitimi şarttır.




                       680
   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686