Page 681 - Multidisipliner Covid 19
P. 681
COVID-19 Pandemisinde Hastane Yönetimi
Hastane yönetimleri yüz yıl önceki İspanyol gribinden sonra pandemi
deneyimlememişlerdir, dolayısıyla günümüz hastane yöneticileri ilk kez
pandemi ile karşı karşıya gelip hastanelerini yönetmek durumunda kalmış-
lardır. İçinde bulunduğumuz pandemi sürecinde hastaneler yeterli yönetil-
di veya yönetilmedi konusu tartışılabilir ama yurt dışından bakıldığında
Türkiye’de hastanelerin iyi yönetildiğine dair bir kanı oluştu (1).
Hastaneyi hastane kılan çatısı altında çalışan en tepe lider ve diğer alan
liderleri ve çalışanlardır. Hastane yönetiminde insan faktörü ve kültür
çok önemlidir. Bu ise en tepe lider, alan liderleri ve çalışanların yalın
dönüşümü ile yalın kültüre sahip olmakla mümkündür. Bu dönüşüm,
alanlara ve hastalara yansıdığında ve olumlu sonuçları alındığında ve bu
çalışmalara sürdürülebilirlik kazandırıldığında o hastanede verimlilik
artar. Bir hastanenin yalın hastane olup olmadığını ölçen henüz tanımlanmış
kriterler yoktur, ancak hastane içinde yapılan yalın iyileşmelerin sonuçlan-
dırılması, verimliliğe yansımaları ve bu iyileşmelerin sürdürülebilir olması
önemli kriterlerden sayılabilir (2). Hatta pandemi gibi bir süreçte hasta-
nelerin verdiği sınav ve aldığı karnesindeki notlar yönetimin bu pande-
mide olması gerektiği kadar olup olmadığını gösteren bir kriter olabilir.
Hastanenin kalite yönetim sisteminde ki kalite indikatörleri, enfeksiyon
verileri, Sağlık-net ‘e gönderilen sağlık verileri, tanı ilişkili girişlerdeki
veriler, hasta şikayetleri, çalışan şikayetleri, düzeltici önleyici faaliyetler,
güvenlik olay bildirimleri, günlük, aylık, yıllık hastane vizitlerinde sapta-
nanlar, denetim (İl sağlık müdürlüğü ve Bakanlık bazında ) verileri ve en
önemlisi çalışanların önerilerinin hepsi yalın iyileşme projeleri için bir
fırsat ve zemindir. Dolayısıyla bunların takibinin yapılıyor olması şarttır.
Bunun yanı sıra çalışanların kendi işe bakışlarının yalın kültür ile değişimi
sonucu kendisine ” Ben işimi daha iyi nasıl yaparım?” sorusunu sürekli
sorması ile yani bu kültüre sahip olması ile yalın iyileştirmelerin ve
projelerin yapılması mümkündür.
Lider başta olmak üzere tüm çalışanların yalın eğitimleri almış olmaları
ve bu iyileşmelerde kullanılacak olan yalın araçları tanıyor ve hangi
iyileşmede hangi yalın aracının kullanılması gerektiğini biliyor olması
gereklidir. Dolayısıyla pandemi gibi bir süreçte hastanenin tümü ile bu
işe el atması ve kendisini bu mücadelede yer alması kaçınılmaz olacaktır.
Bu noktada yalın sağlık eğitimi şarttır.
680