Acil Tıp Uzmanı Dr. Hüseyin Gül, MHRS üzerinden randevu alamayan vatandaşların acillerde yoğunluğa neden olduğunu belirterek bir çözüm istedi.
Bursa Tabip Odası Sağlık Gündemi Podcasti’ne konuk olan Dr. Hüseyin Gül, Acil Servislerde yaşanan sorunları ve çözüm önerilerini anlattı. Dr. Gül, MHRS sisteminden randevu alamayan vatandaşların acillerde önemli bir yoğunluk oluşturduğuna dikkat çekerek, ‘acil’ kavramının tanımını yaptı.
YILDA 150 MİLYON BAŞVURU YAPILIYOR
Bursa Tabip Odası Sağlık Gündemi Podcasti yeni sezonda da devam ediyor. Podcastin 42’nci bölümünün konukları Bursa Şehir Hastanesi Acil Servisi’nde Acil Tıp Uzmanı olarak görev yapan Dr. Hüseyin Gül ve Dr. Büşra Altınkök Şentürk oldu. Dr. Şentürk’ün sunumu gerçekleştirdiği yayında hekimlerin sorunlarına değinilirken özellikle Acil Servislerde yaşananlar ele alındı. “Müdahale edilmemesi durumunda can veya uzuv kaybına neden olabilecek durum” ifadeleriyle ‘ACİL’in tanımını yapan Dr. Hüseyin Gül, vatandaşların her ağrıyı ve acıyı acil olarak adlandırmasının doğru olmadığını belirtti. Dr. Gül, 85 milyon nüfusa sahip olan Türkiye’de acile yapılan başvuru sayısının 150 milyon olduğu söyledi. Söz konusu sayının 350 milyonluk ABD’de 200 milyon civarında olduğunu belirten Dr. Hüseyin Gül, Türkiye’de insanların en ufak şikayette acile geldiğini belirtti.
HASTANEDE DEĞİL EVDE KUYRUK BEKLENİYOR
Birinci Basamak sağlık hizmeti olarak faaliyet gösteren aile hekimlerinin bu tür rahatsızlıklarda ilk olarak müracaat edilmesi gereken kurumlar olarak ifade eden Dr. Gül, “Sağlıkta dönüşüm programıyla evet hastanede kuyruk beklemiyor insanlar ama evde bekliyorlar bu sefer de… Poliklinikten randevu alamayan vatandaşlar da acil servislere başvurarak polikliniğe geçmeye çalışıyor. Bu sağlıkta dönüşümün yanlış işlerinden biridir.” Dr. Gül, söz konusu durumun acil servislerde yoğunluğu, iş yükünü ve stresi artırdığına dikkat çekerek, bunun çözümü için sevk zincirinin oluşturulması önerisinde bulundu ve ekledi: “Aile hekiminden başlayarak sevk edilerek hastanın tedavisinin sağlanması, Acil Servislerde yoğunluğu ve stresi azaltacaktır.”
SAĞLIKTA ŞİDDETİN NEDENLERİNDEN BİRİ
Dr. Şentürk’ün sorularını yanıtlayan Dr. Hüseyin Gül, sevk zincirinin oluşturulmaması durumunda Acil Servislerde artan yoğunluk nedeniyle stresin ve gerginliğin de arttığını ve bunun sonucunda şiddetin ortaya çıktığına vurgu yaptı. “Acilde belli saatlerde çok ciddi kaos yaşanıyor. Saat 16’dan gece 24’e kadar inanılmaz kaos yaşanıyor acillerde. Söz konusu kaos ortamını yönetmek, stresle başa çıkmak, doğru kararları o ortamda alabilmek tabii ki oldukça zorlaşıyor” ifadeleriyle durumu ortaya koyan Dr. Gül, “Hasta yakınlarını da sakinleştirmek durumunda kalıyoruz. Bir yandan hastayla bir yandan hasta yakınıyla ilgileniyoruz. Herkese maalesef bu izahatı yapacak imkanı bulamıyoruz ve bazı hasta yakınları da oldukça sert karşılık veriyor” dedi.
1 YILDA 12 BİN BEYAZ KOD VERİLMİŞ
2020 yılında 12 bin Beyaz Kod çağrısı yapıldığı bilgisini paylaşan Dr. Gül, bu sayının oldukça yüksek olduğunu, günde 32’den fazla Beyaz Kod vakası anlamına geldiğini belirtti. Şiddetten kastının sadece fiziksel olmadığını söyleyen Dr. Gül, sözlü şiddetin, hakaretin çok yaygın olduğunu sözlerine ekledi. Nüfusun iki katı kadar başvuru yapılan acil servislerdeki bu sorunların çözülmesi gerektiğini dile getiren Hüseyin Gül, bunun sadece çalışanların değil yöneticilerin de sorunu olduğunu ve acilen çözüme kavuşturulması gereken bir konu olduğunu ifade ederek, şehir hastanelerinin tek başına soruna bir çözüm olmadığını söyledi.
İLKOKULDAN EĞİTİMİ VERİLMEYE BAŞLANMALI
Acil Tıp Uzmanı Dr. Hüseyin Gül son olarak, sağlıkta yaşanan şiddet olayları, sağlık çalışanları ile iletişim, acil kavramı gibi konularda yol alınabilmesi için ilkokuldan başlayarak sağlık eğitimi verilmesi gerektiğini belirtti.
Bursa Tabip Odası Sağlık Gündemi Podcasti’ni Spotify, Deezer, Spreaker, Google ve Apple Podcast uygulamalarından dinleyebilirsiniz. Ayrıca www.bto.org.tr ve www.hekimcebakis.com adreslerinden de yayınlanmaış tüm bölümlere ulaşabilirsiniz.