Nitelikli bir sağlık hizmeti vermenin yolu nitelikli bir eğitimden geçer. Sağlık alanındaki eğitimler zorlu ve özellikli eğitimlerdir. Yetkin ve nitelikli insan gücü için sadece fakülte ya da yüksekokul açmak yeterli değildir. Nitelikli bir eğitim için dersliğinden laboratuarına, hastanesinden her uzmanlık alanı için yetkin öğretim üyesine kadar bir donanım ve altyapı gerekir.
Ülkenin sağlık eğitimi ile ilgili durumuna bakacak olursak, tablo oldukça vahimdir;
• Ülkemizde son 10 yılda tıp fakültesi sayısı yeterliliklerine bakılmaksızın ve bir dünya rekoru kırılarak 47’den 81’e, tıp fakülteleri kontenjanları ise 4500’den 11.000’lere çıkarılmıştır.
• Tıp ve sağlık eğitimi veren fakülte ve yüksekokulların kontenjanları artırılırken eğitimin nitelikle ilgili olmazsa olmaz gereksinimleri tamamen göz ardı edilmiştir.
• Bugün; sınıfı, amfisi, laboratuarı olmayan, olanına da öğrencisi sığmayan fakültelerde sağlık profesyoneli yetiştirilmeye çalışılmaktadır.
• Bu okullarda eğitim, öğrencileri gruplara bölerek, devam durumlarını takip etmeyerek, bazı uygulamaları kaldırarak, kısaca eğitimin niteliğinden ödün verilerek sürdürülmeye çalışılmaktadır.
• Hem üniversite, hem de eğitim ve araştırma hastanelerinde uygulanmakta olan performans ve ciro baskısı ile ağır iş yükü altında çalışmak zorunda olan asistan ve öğretim üyeleri, eğitim ve araştırmaya zaman bulamamaktadır.
• Asistan hekimler, haftalık 72 saate varan mesailer gibi insani olmayan çalışma süreleri altında adeta ezilmekte, izin kullanmaksızın 36 saat kesintisiz çalışmak zorunda kalmaktadır. Bu çalışma koşulları altında eğitim alınamayacağı açıktır.
Hükümet ısrarla hekimlerin yetiştirilmesi sürecinde niteliği gözardı etmekle; niceliği ön plana çıkarmaktadır.
Bu ortamda iyi eğitim olmaz, böyle bir eğitimle yetişen çalışanlarla “Nitelikli Sağlık Hizmeti” verilemez..!
Tıp Fakültelerinde eğitimi niteliksizleştiren ve yozlaştıran uygulamalara bir an önce son verilmelidir.
Bursa Tabip Odası Yönetim Kurulu