Afet ve Olağandışı Durumlara Hazırlık ve Koordinasyon için Meslek Birlikleri Platformu olarak ilk toplantımızı 18 Ekim Cuma akşamı BAOB’da Tabip Odasının Erdal Atabek toplantı salonunda gerçekleştirdik. Toplantıya Mimarlar Odası, Peyzaj Mimarları Odası, Makine Mühendisleri Odası, Eczacılar Odası, Meteoroloji Mühendisleri Odası Bursa şubelerinin temsilcileri ile, çağırıcı da olan Tabip Odası temsilcileri, katıldılar.
Neden böyle bir platforma ihtiyaç olduğuna ve toplantının gündemine ilişkin bir çerçeve oluşturması amacıyla Tabip Odası temsilcisi tarafından bir kısa sunum yapıldı.[1]
Sunumda afet/olağan dışı durum nedenleri, Bütünsel Afet/Risk Yönetimi, Kriz öncesi dönemin önemi ve meslek örgütlerinin afet/ODD’lere yaklaşımı, yerel yönetimlerin rolü ve afet öncesi halk eğitimi konularına dair nasıl bir çalışma yapılabileceğine ilişkin argümanlar tartışılmış oldu.
Toplantı şu gündem üzerinden yürütüldü:
1. Beklenen Marmara ve Bursa Depremi: Riskler ve olasılıklar.
-Kamu: İRAP, TAMP, TARAP…
-Meslek Örgütleri: Raporlar, Çalışma Grupları, Destek faaliyetleri,
-Yerel Yönetimler: Afet Yönetimi (AKOM), Kentsel Dönüşüm
2. Bütünleşik Afet Risk Yönetimi: Kriz öncesi
-Kamu kurumları, Meslek örgütleri ve sivil toplum sürecin neresinde?
3. Sivil toplum ve Kriz yönetimi
Toplantı sonucunda ortaya çıkan sonuçlar şu şekilde özetlenebilir:
- Bursa için yıkıcı bir deprem ihtimali, Marmara/İstanbul için olandan daha az değildir ancak genel olarak bu konu ihmal edilmekte ve Narnara/İstanbul Deprem tehlikesinin gölgesinde kalmaktadır. Bu yanlıştan dönmek gerekir.
- Bursa’nın Meslek Örgütleri ve Yerel Yönetimleri (BŞB ve İlçe Belediyeleri) olarak, Bursa için Bütünleşik Afet/8Risk Yönetimi anlayışıyla bir çalışma yürütmeliyiz. Marmara / İstanbul Depremi konusunu bununla bağlantılı olarak ele almak, ancak Bursa’ya ağırlık vermek doğru olacaktır.
- Bursa’da, İstanbul BŞB’nin İPA’ya[2] benzer bir “ajans” kurulduğu (yaklaşık olarak 15 gün önce) bilgisi vardır ancak henüz gerekli yapılanmanın tamamlanmadığı anlaşılmaktadır. Konuyu takip edeceğiz.
- JİCA’nın[3] yürüttüğü bazı çalışmalar olduğu biliniyorsa da, bu çalışmaların tam olarak ne olduğu pek bilinmiyor; bunlara ulaşmaya çalışılacak.
- Bursa’nın yapı stoku ve riskli bölgeler, kamu binalarının otellerin deprem riski konularının çalışılması gerekiyor. Bu konuda Mimarlar ve P. Mimarları Odaları araştırma yürütecekler.
- Sağlık hizmeti verilen hastane ve ASM’ler gibi binaların durumunu Tabip Odası temsilcisi araştıracak.
- Kentsel Dönüşüm ne kadar doğru bir ifade ve yaklaşım? Katılımcılar genel olarak bu konunun rant yönünden ele alındığını düşünüyor.
- Bursa’nın bir “Deprem Master Planı” olmadığı ancak yapılmasına başlandığı8?) bilgisi paylaşıldı. Bu konunun netleştirilmesi gerekiyor.
- Bir sanayi kenti olan Bursa için “Sanayi Bölgelerinin” risk değerlendirilmesi hayati önem taşıyor; kentin ulaşım yolları da deprem riski yönünden önem taşıyor (raylı sistem) Makine Mühendisleri Odası temsilcisi bu konuyu Oda Yönetimiyle görüşecek ve uygun bulunursa bir çalışma yürütecekler.
- Maraş/Hatay Şubat Depremlerinde STK’lar tarafından yapılmış olan “İhtiyaç Haritası”nın, Kriz Yönetimi için önemli bir araç olabileceği bilgisi verildi. Geliştirilmesi ve uygulanabilirliği STK’lar ve Meslek Örgütleriyle paylaşılabilir.
- “Toplanma Alanları” ve “Geçici Barınma Alanları” Bursa ve ilçeleri için ne kadar yeterli, bu yerlerde afet halinde gerekli olan altyapı donanımları bulunmuyor bilgisi var. Bu eksiklerin giderilmesi için BŞB ve İlçelerde Belediyelerin Afet İşlerinden sorumlu departmanlarıyla görüşülmesi düşünülebilir.
- Yukarıdaki konuların, Bursa İRAP ve TAMP ( ve Bursa TAMP) üzerinden izlenmesi, eksiklerin saptanması ve öneri geliştirilmesi bir yöntem olabilir. Esasen bu Planların Meslek Örgütlerinin ve Belediyelerin katılımıyla yeniden hazırlanması gerekir.
- İlk toplantısını gerçekleştiren bu platformun çalışmaları, bir sempozyum düzenlemeye dönük olarak da yürütülebilir (henüz fikir birliği yok).
- Bütünleşik Afet Risk Yönetiminde, Yıkıcı bir deprem Krizlerde yeterli arama-kurtarma ekibi mevcut yapı stoku ve yarattığı riskin büyüklüğü dolayısıyla Temel Eğitime sahip mahalle Gönüllüsü (TAG) eğitimi projesi Tabip Odası temsilcisi tarafından gündeme getirildi. Buna ilişkin geniş bilgi verildi. Tabip Odası temsilcisi, bu konuyu öncelikli olarak değerlendirdiğini ve yerel yönetimlerle bunun çalışmasını yürüttüklerini iletti.(Ek olarak ana hatları verilmiştir.)
[1] Sunum whatsapp grubunda da paylaşılmıştır
[2] İstanbul Planlama Ajansı
[3] Japan International Cooperation Agency